ODSTOUPENÍ OD SLOUVY DO 14 DNŮ U
ZBOŽÍ (maloobchodní zákazník / nákup bez IČ)
a) Kdy mohu od smlouvy odstoupit?
Je vaším právem od smlouvy uzavřené mimo
obchodní prostory odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží. Nesmí se však
jednat o situaci, kdy je to zákonem vyloučeno. Odstoupení od smlouvy je
možné i předtím, než si zboží převezmete. V žádném případě prodávající
nesmí spojit toto právo s jakoukoli sankcí.
Odstoupit od smlouvy lze i tehdy, kdy zboží obdržíte poškozené. Nic na
tom nemůže změnit ani případné ustanovení v obchodních podmínkách
prodávajícího, které by vám nedovolovalo odstoupit, jestliže poškození
nenahlásíte hned nebo do jím určené lhůty po převzetí. Je nepřípustné,
aby obchodní podmínky právo od smlouvy odstoupit omezily. K takovému
ustanovení se nebude přihlížet, tedy jako by nebylo.
Prodávající je povinen vás informovat o právu na odstoupení od smlouvy a
poskytnout vám písemný vzorový formulář, který vám odstoupení usnadní. V
opačném případě se může lhůta pro odstoupení prodloužit až na rok a 14
dní.
Kde je to upraveno: § 1818, § 1820 odst. 1 písm. f), §
1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
b) V jakých případech nemohu od smlouvy odstoupit?
Zákon stanoví výjimky, kdy není možné od
smlouvy do 14 dnů odstoupit, ani když se jedná o smlouvu uzavřenou mimo
obchodní prostory.
Nejde to, jestliže bylo zboží upraveno podle vašeho přání nebo
přizpůsobeno vaší osobě. Jedná se o případy, kdy objednané zboží je
jedinečné, typickým příkladem je tričko s vaší fotografií nebo nábytek s
atypickými rozměry, který prodávající nemá v nabídce. Naopak, pokud
vlastnosti zboží vybíráte z několika možností předem daných prodávajícím
(vzorník, výběr z několika rozměrů a podobně), nepůjde o danou výjimku a
právo odstoupit vám náleží.
Další výjimku představuje zboží, které se rychle kazí (některé druhy
potravin, řezané květiny).
Odstoupit do 14 dnů nelze ani v případě, kdy dodané zboží bylo
nenávratně smíseno s jiným zbožím. Tak tomu může být například, pokud
již před malováním smícháte dodanou bílou pokojovou barvu s jiným
odstínem.
U určité skupiny zboží není možné od smlouvy odstoupit, pokud jej
rozbalíte a z hygienických či zdravotních důvodů jej není vhodné vracet,
například zubní kartáček, kontaktní čočky, balené potraviny a podobně.
Musí se však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání.
Když si koupíte zvukovou nebo obrazovou nahrávku či počítačový program
na tzv. hmotném nosiči (CD, DVD, USB flash disk a podobně), můžete
uplatnit právo na odstoupení od smlouvy pouze do chvíle, než zboží
vyjmete z originálního obalu.
Odstoupit od smlouvy do 14 dnů nelze, pokud si mimo obchodní prostory
koupíte noviny, periodika nebo časopis. Jestliže však uzavřete smlouvu o
předplatném, právo na odstoupení od smlouvy máte.
Zrušit smlouvu do 14 dnů nelze u smluv uzavíraných na základě veřejné
dražby podle zvláštního zákona. Rovněž není možné odstoupení od smluv na
dodávku zboží, jehož cena závisí na výchylkách finančního trhu, k nimž
může dojít i během 14 denní lhůty a které nezávisí na vůli podnikatele.
Kde je to upraveno: § 1837 zákona č. 89/2012 občanský
zákoník
c) Jak se počítá lhůta pro odstoupení od smlouvy?
Klíčový je okamžik převzetí zboží, nikoli
samotné uzavření smlouvy. Následující den potom, co jste zboží převzali,
je prvním dnem 14denní lhůty. Pokud její konec připadá na sobotu, neděli
či svátek, lhůta končí nejbližší následující pracovní den.
Nebylo-li zatím zboží dodáno kompletně, lhůta pro odstoupení od smlouvy
běží až od převzetí poslední dodávky zboží. Naproti tomu objednáte-li si
přes internet například roční předplatné časopisu, vycházejícího každý
měsíc, 14denní lhůta běží jenom od prvního dodaného čísla.
Důležité je, že odstoupení od smlouvy stačí (prokazatelně) odeslat
prodávajícímu i poslední den 14denní lhůty.
Kde je to upraveno: § 605, § 607, § 1818, § 1829 odst.
1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
d) Může mi prodávající vrátit jen část kupní ceny?
V podstatě ano. Prodávající je povinen vám v
důsledku odstoupení vrátit veškeré peněžní prostředky, které od vás
obdržel. Zároveň však může požadovat náhradu za opotřebení či poškození
zboží, které mu vracíte zpět.
Zákon stanoví 14denní lhůtu „na rozmyšlenou“ a dává vám tak možnost
prohlédnout a vyzkoušet si zboží. Toto zkoušení by však mělo sloužit
pouze k nezbytnému seznámení se s vlastnostmi a funkcemi zboží, a to v
podstatě v takovém rozsahu, jako když si jej zkoušíte při koupi v
kamenném obchodě. V opačném případě by šlo o používání zboží, při kterém
by se jeho hodnota snižovala. I tak můžete od smlouvy odstoupit.
Prodávající mívají ve smlouvě či obchodních podmínkách možnost si z
vracené částky odečíst poměrnou část kupní ceny odpovídající snížení
hodnoty. Proto vám nemusí být vrácena celá kupní cena. Je-li v
obchodních podmínkách však uvedena paušální částka, která je po
spotřebiteli vyžadována s odůvodněním, že se jedná o náklady na uvedení
zboží do původního stavu, vyčištění a podobně, k takovému požadavku se
nebude přihlížet, tedy jako by nebyl.
Prodávající naopak není oprávněn snižovat vracenou částku v situaci, kdy
využíváte možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů u zboží, které jste
obdrželi poškozené.
Důležité je, že během prvních sedmi dnů od konání předváděcí akce od vás
prodávající nesmí požadovat úhradu kupní ceny. Pokud tedy v této lhůtě
odstoupíte, snížení vracené částky nepřipadá v úvahu.
Kde je to upraveno: § 1812 odst. 2, § 1832 odst. 1 a §
1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 20b zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele
e) Jak by mělo odstoupení od smlouvy vypadat?
Základním pravidlem je, že prodávající se
musí o vašem rozhodnutí od smlouvy odstoupit dozvědět. Nestačí tedy
pouze zboží nepřevzít.
Zákon nevyžaduje písemnou formu, lze ji ale doporučit. Odstoupení můžete
zaslat prodávajícímu na adresu sídla nebo jiného místa podnikání,
případně na jeho e-mailovou adresu. Informace, kam odstoupení a vrácení
zboží směřovat, najdete ve smlouvě či obchodních podmínkách
prodávajícího.
Není nutné uvádět důvod, proč jste se rozhodli využít práva na
odstoupení od smlouvy. K odstoupení můžete využít vzorový formulář,
který vám prodávající musí v písemné formě při uzavření smlouvy
poskytnout. Pokud odstoupení sepisujete sami, nezapomeňte na
identifikaci smlouvy a prodávajícího, vůči němuž odstoupení směřuje.
Jasně uveďte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů, konkrétní paragrafy
nejsou nutné. Připojte datum a váš podpis.
Důležité je, že odstoupení od smlouvy stačí (prokazatelně) odeslat
prodávajícímu i poslední den 14denní lhůty.
Kde je to upraveno: § 1818, § 1820 odst. 1 písm. f
zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nařízení vlády č. 363/2013 Sb.,
o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním
způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení
od těchto smluv
f) Co se děje po odstoupení od smlouvy?
V důsledku odstoupení se smlouva ruší. Vaší povinností je vrátit
prodávajícímu zboží, nejpozději do 14 dnů, náklady na zaslání zboží
nesete vy.
Pokud vám ale prodávající dovezl na základě uzavřené smlouvy domů
nadměrné zboží, například různé čistící stroje, velké sady nádobí,
matrace, které není možné odeslat běžně poštou, musí si zboží na své
náklady u vás doma opět vyzvednout a odvézt, když se rozhodnete
odstoupit od smlouvy.
Povinností prodávajícího je vám vrátit veškeré peněžní prostředky,
včetně počátečních nákladů na dodání zboží, nejpozději do 14 dnů. Musí k
tomu využít stejný způsob, jakým jste platili, pokud se nedohodnete na
jiném. S vrácením částky je oprávněn počkat, dokud od vás neobdrží buď
zboží nebo doklad o jeho odeslání.
Kde je to upraveno: § 1831, § 1832, § 1834, § 1835
zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
|